To begreber giver ofte anledning til forvirring og misforståelser, når man taler om syn og øjne: Synsstyrke og brillestyrke.
Synsstyrken udtrykker hvor små detaljer øjet kan se i en bestemt afstand i en normal belysning. Det måles på synstavlen, der ofte er placeret i en afstand af 6 meter. Synsstyrken angives som en brøk eller decimaltal. Et optimalt syn hos store børn og voksne vil være 6/6 eller 1,0 eller derover, under forudsætning af at øjet fungerer normalt. Hos de yngre børn hvor synet endnu ikke er færdigudviklet, kan en lavere synsbrøk være normalt.
Brydningsstyrken er graden af langsynethed, nærsynethed og bygningsfejl, som kan måles i øjnene. Dette måles hos øjenlægen eller optikeren, brydningsstyrken bestemmer hvilken brillestyrke, man har brug for.
Hvis et øje er langsynet, vil det sige at øjet er relativt kort i forhold til den brydning af lyset, der sker i hornhinde og linse, lyset vil derfor ikke samles i et punkt på nethinden, men bag nethinden. Hvis et øje er nærsynet, er øjet relativt langt i forhold til øjets brydning, og lyset vil derfor samles foran nethinden. I begge tilfælde bliver billeddannelsen på nethinden ikke skarp.
Ved fødslen er de fleste børn langsynede. I gennemsnit er nyfødte ca. +3,0, men enkelte har betydeligt større grad af langsynethed. Denne langsynethed aftager i førskole-alderen (den optiske modning), hvor børn oftest ender med at være mindre end +1,0 (det neutrale niveau).
Yngre børn kan overkomme større grad af langsynethed end voksne på grund af deres evne til at ”zoome” med øjnene (akkommodation). Denne evne aftager gradvist med alderen. Små børn kan derfor være ganske langsynede uden de nødvendigvis har brug for briller.
En del af børnene med langsynethed / nærsynethed gennemgår ikke den normale modning. Generelt kan man sige, at jo længere væk fra det neutrale niveau et barn er ved fødslen, jo større risiko er der for at barnet ikke når det neutrale niveau, men beholder den store grad af langsynethed / nærsynethed, som det er født med. Det vil oftest være nødvendigt at kontrollere børnene gentagne gange, for at sikre at deres langsynethed / nærsynethed ikke resulterer i et permanent nedsat syn eller skelen.
Det ses ikke sjældent at børn har brug for briller fra meget tidlig alder (få måneder gamle).